چگونه روغن دنده صنعتی مناسبی انتخاب کنیم؟

نویسنده مدیر 2017/08/16 09:36:39 0 نظر

چگونه روغن دنده صنعتی مناسبی انتخاب کنیم؟

 

خیلی خوب می شد اگر چرخ دنده های صنعتی همیشه در محیط هایی خنک، تمیز و خشک کار می کردند. اما شرایط کاری چرخ دنده ها در دستگاهی مانند غلتک های فولادی، دستگاه های تولیدی و سایر تجهیزات پرکار صنعتی بسیار با حالت خنک، تمیز و خشک مورد نظر ما فاصله دارد. به همین دلیل است که انتخاب یک روان کننده، کاری بسیار چالش برانگیز است.

 

تغییراتی که بر روغن دنده ها تأثیر می گذارند،

 

محیط های سخت تر،

حتی با وجود نگهداری و کنترل منظم روغن، گرما، بار اضافه و فشار، و آلاینده هایی مانند آب می توانند سیستم دنده  ها را تحت تأثیر قرار دهند. تجهیزات دنده ای امروز، و روغن ها و روان کننده هایی که آن ها را قادر می سازند تا در طولانی مدت به خوبی کار کنند، باید در مقابل شرایط محیطی که بیش از پیش سخت و غیر قابل تحمل شده است، تاب بیاورند و در عین حال، موجب مصرف سریع افزونه های ضروری روغن دنده ها شوند. بخشی از این امر به دلیل تمایل کلی به استفاده از ماشین آلات کوچک تر، وجود تجهیزات متنوع تر و شرایط کاری دشوار است. به علاوه، مسئولان تعمیر و نگهداری دستگاه ها انتظار دارند که تجهیزات عملکردی بهتر، خرابی کمتر و بهره وری بیشتری داشته باشند تا هزینه ها کاهش و سود حاصله افزایش یابد.

 

ابعاد جعبه دنده،

جعبه دنده های امروزی نوعاً کوچکترند و از موادی جدیدتر و سبک تر از قبل ساخته می شوند. اما این تجهیزات کوچک تر و سبک تر وادار به تولید نیروی بیشتری می شوند و در عین حال، ماندگاری و دوام طولانی تری نسبت به قبل از آن ها مورد انتظار است.

کوچک تر کردن ابعاد جعبه دنده ها به معنای روغن و افزودنی های کمتر برای محافظت و روان کاری دنده هاست. با این وجود، باری که بر روی این تجهیزات وجود دارد در حال افزایش است. این به معنای دمای بالاتر و اکسیداسیون سریع تر است. اکسیداسیون به روغن دنده های صنعتی آسیب می رساند، زیرا می تواند رسوباتی را ایجاد کند که می توانند هم عمرروغن و هم عمر دنده ها را کم کند. نتیجه ی این امر، خرابی، تعمیرات یا تعویض های پرهزینه ی قطعات است.

 

انتخاب روغن مناسب،

روغن دنده های امروز برای این که بتوانند به تقاضاهای فزاینده ی مشتریان پاسخ دهند، باید از افزودنی های شیمیایی با عملکرد بالا برخوردار باشند. هدف از این کار، باثبات نگه داشتن روغن به لحاظ دمایی و تقویت آن به منظور تضمین دوام و ماندگاری طولانی تر، محافظت بهتر و کارآیی مؤثرتر و در عین حال، تمیز نگه داشتن سیستم و دور کردن گرما و آلودگی ها از آن می باشد. انجام این کار اصلاً آسان نیست. روغن دنده هایی را در نظر بگیرید که زمانی برای یک دستگاه خاص، مقبولیت زیادی داشتند. حتی اگر این روغن ها بتوانند حداقل مختصات صنعتی را داشته باشند، با فرض این که این مختصات به مدت 10 سال آینده تغییر نکند، باز هم نمی توانند آن قدر بادوام و ماندگار باشند که تجهیزات شما را محافظت کنند.

برای انتخاب روغن دنده ی صنعتی که عملکرد و سودآوری بهینه را برای شما فراهم کند، 5 فاکتور اصلی را باید به خاطر بسپارید. هرکدام از این فاکتورها به صورت جداگانه در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

تمیزی روغن،

جعبه دنده های کوچک امروزی باید به اندازه ی اجداد بزرگ تر خود و حتی بیش از آن، کار کنند. اما فضای آن ها  کمتر و تحمل و ظرفیت آن ها بیشتر است. این به معنای سرعت و فشار بیشتر است. روند استفاده از مخزن های کوچک تر بدان معناست که روغن باید به دفعات بیشتری در سیستم به گردش در آید و زمان کمتری برای از بین بردن گرما، کف و حباب و نیز تصفیه و دفع آلاینده ها و جداسازی آب از روغن وجود دارد. گردش پیوسته و مداوم روغن و لغزش قطعات بر روی آن تولید اصطکاک و گرما می کند. بارهای سنگین تری که امروزه در محیط های صنعتی رایج اند، برخورد فلز با فلز و روغن کاری قطعات بسیار نزدیک به هم را افزایش داده است، و این امر گرما و فشار بیشتری را ایجاد می کند. برای رسیدن به فاصله های طولانی در تعویض روغن به دلایل زیست محیطی و اقتصادی، روغن به مدت طولانی تری در سیستم می ماند و مورد استفاده قرار می گیرد. بنابر این، در اینجا تمیزی روغن و حفظ عملکرد آن اهمیت بسیار می یابد.

روان کننده های دارای گران روی بالا به علت اصطکاک درون مایع، گرمای زیادی تولید می کنند و ممکن است برای چرخاندن دنده ها از نیروی بیشتری استفاده کنند. در نتیجه، سرعت اکسیداسیون در روغن می تواند افزایش یابد، و این امر منجر به کاهش کارآیی و عمر آن می شود. به علاوه، دمای بالاتر در حین کار، تشکیل رسوب و لایه بر روی روغن را افزایش می دهد، و انباشت این رسوبات با مسدود کردن فیلترها، مسیرهای عبور روغن و دریچه ها، به تجهیزات آسیب می رساند. از سوی دیگر، روغن های دارای گران روی کمتر، گرمای کمتری تولید می کنند و احتمال عبور از دمای توصیه شده و آسیب به تجهیزات را کاهش می دهند.

روان کننده ها نقش مهمی در زدودن آلاینده هایی مانند گرد و خاک، آب، براده های حاصل از فرسایش قطعات و سایر مواد بیرونی دارند که می توانند دنده ها و بلبرینگ ها را دچار آسیب کنند و عملکرد یکنواخت و مؤثر دنده ها را دچار مشکل کنند. با عبور روغن از سیستم فیلترها، آلاینده هایی که می توانند منشأ بیرون از سیستم یا درون سیستم (حاصل از فرسایش) داشته باشند، باید جدا و دفع شوند. حتی سایر روان کننده ها و روغن ها نیز که به طریقی به درون سیستم راه می یابند، اگر با روغن مورد استفاده سازگار نباشند، می توانند موجب آلودگی شوند و در نتیجه، عملکرد را دچار نقصان کنند.

روغن های دارای گران روی بالا از آنجایی که نمی توانند به آسانی از سیستم فیلترها عبور کنند، تصفیه ی آن ها سخت تر است. در نتیجه، فشار در فیلترها افزایش می یابد و اگر این فشار به حد کافی زیاد شود، می تواند منجر به ایجاد مسیری دیگر برای عبور روغن در سیستم گردد، و این امر به روغن مملو از آلاینده ها اجازه می دهد تا فیلترها را دور بزند. آنچه به دنبال آن می آید، آسیب به تجهیزات است. دنده های فرسوده شده و میزان بیشتر آهن در روغن، نشانه های یک سیستم تصفیه ی ناکارآمد است.

روغن های دارای گران روی کمتر می توانند آسان تر از درون فیلترها عبور کنند. آلاینده ها به شکل مؤثری جدا و دفع می شوند و احتمال آسیب به دنده ها و بلبرینگ ها کمتر می شود. این امر، عمر تجهیزات را بیشتر می کند. فایده ی دیگر این روغن ها این است که به دفعات کمتری نیاز به تعویض دارند و در نتیجه، خرابی تجهیزات و هزینه ها کاهش می یابد.

 

دوام و ماندگاری روغن،

روغن دنده های صنعتی باید آنقدر بادوام باشند که بتوانند شرایط کاری را تاب بیاورند و عملکرد خود را در طولانی مدت حفظ کنند. اگرچه بسیاری از روغن ها وقتی که تازه هستند، مختصات صنعتی را تأمین می کنند، اما کارآیی خود را در حین کار از دست می دهند. روغن دنده های صنعتی که برای ماندگاری بالا طراحی شده اند موجب می شوند که دنده ها به درستی کار کنند و با افزایش طول عمر تجهیزات، کاهش خرابی و از کار افتادگی آن ها، به حداکثر رساندن بهره وری و کم کردن هزینه های تعمیر و نگهداری آن ها، از سرمایه گذاری انجام شده بر روی آن ها محافظت می کنند.

چرخ دنده های صنعتی غالباً زیر بار سنگین کار می کنند و اجزای آن ها نیازمند محافظت در برابر فشار بسیار زیاد است. روغن دنده های صنعتی معمول و گریس های دارای گران روی پایین همیشه این محافظت در برابر فشار زیاد را تأمین نمی کنند. این امر، با این معنا در تضاد است که چرخ دنده هایی که در محیط های سخت کار می کنند، باید روغن هایی با گران روی و غلظت بسیار بالا داشته باشند تا به خوبی محافظت شوند.

 

قابلیت تفکیک آب و روغن و جلوگیری از حل شدن آب،

خشک نگه داشتن جعبه دنده، آسان به نظر می رسد. اما آب می تواند به شکل های مختلف به درون سیستم و به ویژه مخزن روغن راه پیدا کند. رطوبت حاصل از آبی که برای نگهداری های دوره ای و منظم دستگاه ها به کار می رود، می تواند از طریق دریچه های مخزن به درون آن راه پیدا کند و پس از آن که دستگاه در حال کار و با حرارت زیاد، خاموش و سرد شود، این رطوبت در درون مخزن تقطیر می شود. یا اینکه آب به هر شکل دیگری نیز می تواند به درون سیستم وارد شود. به هر حال، آب می تواند منجر به خوردگی شود و کارآیی سیستم را کم کند.

بسیار مهم است که فرمول روغن دنده به شکلی باشد که هم در دمای بالا و هم در دمای پایین، که هر دو در مورد جعبه دنده های صنعتی دیده می شوند،  به سرعت آب را جدا کند. توانایی دفع سریع آب از سیستم هم به افزایش طول عمر دستگاه و هم روغن کمک می کند.

 

روغن های عمومی در برابر روغن های تخصصی،

دو نوع روغن دنده ی صنعتی وجود دارد. نوع اول که اصطلاحاً روغن دنده های عمومی نامیده می شوند، به شکلی طراحی شده اند که می توان آن ها را برای چرخ دنده های اتومبیل هم به کار برد. روغن های عمومی ممکن است دارای اجزا و مؤلفه هایی باشند که هم برای کارآیی چرخ دنده های صنعتی ضرورتی ندارند، و هم برای آن ها مضرند. یا اینکه این روغن ها ممکن است مؤلفه هایی را که برای عملکرد دستگاه های صنعتی لازم است، نداشته باشند. مثلاً، جداسازی آب از روغن در روغن های اتومبیل ضروری و لازم نیست. اما در روغن دنده های صنعتی، جداسازی آب یک ضرورت است. از این رو، باید افزونه های جداکننده ی آب از روغن به آن اضافه شود.

نوع دوم روغن دنده ها را روغن تخصصی می نامند. این روغن ها صرفاً برای کاربردهای صنعتی ساخته شده اند و فرمول آن ها به دقت طراحی شده است به طوری که افزونه های آن ها مختص چنین کاربردها و دستگاه هایی می باشند.

 

افزونه های مناسب،

افزونه هایی که برای بهبود خواص ضد فشار روغن دنده ها به کار می روند، می توانند در برابر عدم ثبات دمایی آسیب پذیر باشند، و این خود باعث تشکیل رسوب در روغن می گردد. با این وجود، فناوری دستیابی به تعادل بهینه ی ثبات دمایی برای داشتن جعبه دنده ای بدون رسوبات و محافظت در برابر فشار زیاد و ماندگاری روغن در شرایط کاری سخت و سنگین، وجود دارد و قابل استفاده است.

این ترکیب، عمر جعبه دنده را زیاد می کند، کارآیی آن را به حداکثر می رساند و جلوی خرابی آن را می گیرد. اما مهمترین نکته این است که عملکرد ضد فشار و تمیزی روغن با هر سطحی از درجه ی گران روی تا حداقل درجه ی  68 (ISO vG 68) حفظ می شود. استفاده از روغنی با درجه ی گران روی پایین تر می تواند کارآیی سیستم را بهبود بخشد و ماندگاری و عملکرد بهینه ی آن را حفظ کند.

در محیط های صنعتی، خرابی و از کار افتادگی تجهیزات بر سود حاصله تأثیر چشمگیری دارد. روغنی با درجه ی گران روی پایین تر و با فناوری افزونه های بهینه به طور مؤثری تجهیزات دنده ای را محافظت و کارکرد آن را در بالاترین سطح ممکن تضمین می کند. 

 

شرکت بازرگانی روغنکار، بزرگترین وارد کننده و عرضه کننده انواع روغن صنعتی ، روغن دنده ، گریس صنعتی در ایران مفتخر به همکاری با صنایع بزرگی از جمله خودروسازی ، نظامی ، صنايع هوايی و دريائی ، صنايع غذائی و داروسازی ، ذوب و توليد فلزات ، فولاد ، نيروگاه ، کشاورزی ، لاستيک سازی ، سيمان ، نساجی ، صنايع کاغذ و مقوا ، صنايع نفت گاز و پتروشيمی ، ساختمان ، حمل و نقل و ... گرديده است. لذا با تکيه بر نيم قرن سابقه همکاری تنگاتنگ با توليد کنندگان و نمايندگان برندهای معتبر داخلی و خارجی، افزون بر مسئوليت تامين و فروش، آمادگی خود را جهت ارائه خدمات مهندسی، مشاوره فنی وآزمايشگاهی و نيازسنجی مشتريان در زمينه تامين انواع روانکارهای صنعتی و تخصصی و فوق تخصصی اعلام مي دارد. 

 

جهت مشاهده لیست محصولات انواع روغن دنده اینجا کلیک کنید.

نظر خود را بیان کنید