ویسکوزیته روغن | ویسکوزیته یا گرانروی روغن چیست

نویسنده مدیر 2019/12/22 12:59:20 0 نظر

اهمیت ویسکوزیته روغن (گرانروی روغن)

 

ویسکوزیته یا گرانروی بر تولید گرما در یاتاقان ها و بلبرینگ ها ، سیلندرها و اصطکاک داخلی مجموعه دنده های مربوط به روغن تأثیر می گذارد. ویسکوزیته بر میزان آب بندی روغن و مقدار مصرف روغن تاثیر مستقیم می گذارد.  هم چنین سهولت کار با ماشین آلات را در شرایط مختلف درجه حرارت ، به ویژه در آب و هوای سرد ، را تایین می کند.

 

ویسکوزیته اندازه گیری مقاومت روغن در برابر جریان است. با افزایش دما کاهش می یابد (رقیق می شود) و با کاهش دما افزایش می یابد (یا غلیظ می شود). این شرایط توضیح می دهد که چرا یک روغن در تابستان با دمای 25 درجه سانتیگراد (78 درجه فارنهایت) بسیار راحت تر جریان می یابد در مقایسه زمستان با  دمای منهای 25 درجه سانتیگراد (منهای 13 درجه فارنهایت) که جریان یافتن روغن بسیار دشوار می گردد.

 

گرانروی یا ویسکوزیته روغن بیشتر توسط ویسکوزیته کینماتیکی اندازه گیری می شود و در واحدی به نام سانتریستوک (cSt) گزارش می شود. ویسکوزیته کینماتیک برای زمانی مشخص که مقدار مشخصی از روغن از طریق یک وسیله خاص به نام لوله مویرگی جریان یابد ، اندازه گیری می شود.

 

 

همه روغن ها به یک شکل به تغییر در دما پاسخ نمی دهند. بسیاری از روغن ها توانایی مقاومت در برابر تغییرات ویسکوزیته به دلیل تغییر دما را دارند. به این خاصیت به اصطلاح Viscosity Index روغن یا VI گفته می شود. هرچه VI روغن بالاتر باشد ، ویسکوزیته آن با تغییرات دمایی کمتر دچار تغییر می شود.

فواید روغنهای دارای VI بالاتر:

  1. افزایش کلی ویسکوزیته در دماهای بالاتر که منجر به کاهش مصرف روغن و سایش کمتر می شود.
  2. کاهش ویسکوزیته در دماهای پایین تر ، که باعث کاهش مصرف سوخت و استارت بهتر می شود.

یکی دیگر از عوامل در اندازه گیری ویسکوزیته ، توانایی روغن در برابر مقاومت در برابر بریدن روغن یا "پاره شدن یک صفحه روان کننده از دیگری" در طول عملکرد روغن کاری هیدرودینامیکی است. با این حال ، تحت شرایط خاصی مانند بارهای شوک ، بارگیری مداوم سنگین ، دمای بسیار بالا و / یا گرانروی بسیار کم (رقیق) ، روان کننده ها ممکن است در حالت فیلم هیدرودینامیکی عادی خود باقی نمانند.

 

در صورتی که تماس متناوب بین سطوح سایش وجود داشته باشد شرایط خاصی ایجاد می شود که این تماس متناوب "روغن کاری مرزی" نامیده می شود و آسیب شروع می شود. اگر شرایط ذکر شده در بالا بلافاصله اصلاح نشود و روغن کاری مرزی ادامه یابد ، آسیب شدیدی به دلیل عدم وجود یک فیلم روغنی در طی چند ساعت ممکن است رخ دهد.

 

ویسکوزیته کینماتیک ، شاخص ویسکوزیته و فشار برشی همه عواملی هستند که هنگام مخلوط کردن روغن های روان کننده باید توسط یک تولید کننده روغن در نظر گرفته شود ، اما این همه برای کاربر نهایی چه معنی دارد؟ به این معنی که ویسکوزیته روغن اولین و مهم ترین مورد در هنگام انتخاب روغن برای یک کاربرد خاص است.

 

به یاد داشته باشید ، برای موثرترین روغن کاری ، ویسکوزیته باید مطابق با سرعت ، بار و شرایط دمای قطعات روانکاری باشد.

 

در صورت بروز هر گونه مشکل و یا نیاز به مشاوره تخصصی در زمینه روانکاری، با کارشناسان خبره شرکت روغنکار تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره مند گردید.

نظر خود را بیان کنید