6 عامل موثر در انتخاب روغن صنعتی مناسب

نویسنده مدیر 2019/12/30 11:21:15 0 نظر

 

6 عامل موثر در انتخاب روغن صنعتی مناسب

 

هنگام تامین روانکار باید به چه نکاتی توجه کرد؟

 

روانکاری تجهیزات بسیار مهم است اما می تواند یک فرآیند پیچیده باشد. هر قطعه ای از تجهیزات با قطعات متحرک نیاز به روغن کاری دارد ، اما با در نظر گرفتن فاکتورهای بسیار زیاد ، می تواند خیلی سریع خسته کننده شود. هر چند وقت یکبار باید دستگاه روغن کاری شود؟ تجهیزات چه کاری را انجام می دهند؟ آیا محیط مرطوب یا خشک ، گرم یا سرد ، تمیز یا کثیف است؟ تجهیزات چقدر سریع حرکت می کنند؟ آیا در فرآوری مواد غذایی نقش دارد؟ قبل از انتخاب روانکار صحیح ، باید به همه این سؤالات و موارد دیگر پاسخ داده شود.

این مقاله با هدف کمک به روشن شدن برخی از سؤالات کلیدی در مورد روغن کاری انجام می شود ، تا بتوانید روان کننده مناسبی را انتخاب کنید ، نه فقط ارزان ترین یا سریعترین. حتی اگر این تصمیم قبلاً برای شما اتخاذ شده باشد ، اطلاعات زیر برای درک کلی شما در مورد نحوه کارکرد روانکارها مفید خواهد بود.

 

 

1. عملکرد: روانکار چه کاری انجام می دهد؟

 

روانکارها طیف گسترده ای از کارکردها دارند، که شامل کنترل کردن موارد زیر است:

  • اصطکاک (روان کننده ها تولید گرما و مصرف انرژی را کاهش می دهند)
  • فرسودگی (روان کننده ها می توانند ساییدگی مکانیکی را کاهش دهند)
  • خوردگی (روان کننده های با کیفیت سطوح را از مواد خورنده محافظت می کنند)
  • آلودگی (روان کننده ها ذرات و سایر آلاینده ها را به فیلترها و جداکننده ها انتقال می دهند)
  • دما (روان کننده ها می توانند گرما را جذب و انتقال دهند)

بعضی اوقات ، در مورد سیستم های هیدرولیک ، روان کننده ها انتقال قدرت را نیز تأمین می کنند.

همه این ها به این معنی است که شما باید بدانید که عملیات شما چه چالش های منحصر به فردی را ایجاد می کند و سپس روانکار خود را بر این اساس انتخاب کنید. به عنوان مثال ، فشار زیاد ، درجه حرارت پایین و قرار گرفتن در معرض آب شور فقط چند مورد است. روان کننده هایی را انتخاب کنید که به روشنی برچسب خورده باشند تا نشان برای چه نوع کاری طراحی شده اند و تحت چه شرایطی فعالیت می کنند.

 

2. مواد تشکیل دهنده: در روانکار از چه موادی استفاده شده است؟

 

شاید فکر نکنید که روان کننده ها دارای مواد تشکیل دهنده زیادی باشند، اما در حقیقت افزودنی های مختلف زیادی در به روغن پایه اضافه می شود. این مواد صرفا بر اساس نحوه استفاده از روان کننده انتخاب می شوند. این در مورد روغن ها و گریس ها نیز صادق است. بسیاری از مردم از این واقعیت غافل هستند که گریس ها در واقع روغن هایی هستند که به آنها غلیظ کننده اضافه می شوند. نوع غلیظ کننده اهمیت زیادی دارد.

غلیظ کننده به طور معمول از ذرات فیبری تشکیل شده است که مانند اسفنج عمل می کنند و روغن را در جای خود نگه می دارند تا کیفیت غلیظ تری به آن ببخشد. هر نوع غلیظ کننده مزایا و معایب مختلفی را ارائه می دهد ، بخصوص کمک به سزایی در پایداری برشی ، پمپاژ ، مقاومت در برابر حرارت و مقاومت در برابر آب می کنند.

 

3. اصطلاحات: این موارد به چه معنی است؟

 

برای انتخاب روانکار صحیح ، باید از اصطلاحات به کار رفته اطلاع داشته باشید. اصطلاحات متداول شامل موارد زیر است:

  • ویسکوزیته - به این معنی است که روغن یا گریس چقدردر برابر جریان غلیظ یا مقاوم است. ویسکوزیته بالاتر به معنی مقاومت بیشتر در برابر جریان است.
  • ویسکوزیته سینماتیک - از یک آزمایش ریختن ساده می توان برای ارائه تصویری از ویسکوزیته استفاده کرد. تکنسین های روانکاری می توانند نمایشی از گرانروی سینماتیک را در کف مغازه ارائه دهند ، زیرا انجام این کار بسیار ساده است و زمان بسیار کمی می برد.
  • وزن - این مورد نیز بستگی به میزان غلظت روغن یا چگونگی جریان یافتن آن در یک دمای خاص دارد.
  • شاخصه NLGI - این شاخصه نشان می دهد که یک گریس چقدر سفت یا نرم است. اعداد از 000 شروع شده (مانند روغن پخت و پز) و تا 6 (مانند پنیر چدار) متغیر هستند.
  • Runout - این اصطلاح به توانایی یک گریس یا روغن در مقاومت در برابر دمای بالاتر اشاره دارد ، که باعث شل شدن روانکار می شود.
  • پایداری برشی - این مقاومت یک روغن در برابر تغییر ویسکوزیته ناشی از فشار مکانیکی است.
  • فلز بر روی فلز - شرایطی که هر صاحب تجهیزات باید مانند طاعون از آن دوری کند ، این وضعیت را توصیف می کند که در آن هیچ روانکاری در یاتاقان یا کاربرد دیگر باقی نمی ماند.

4- سهولت استفاده

 

همه روغن ها به یک روش یکسان استفاده نمی شوند. روش استفاده به تجهیزات خاص شما بستگی دارد. برای برخی شرایط ، مانند یک لولا با دسترسی آسان ، روان کننده آئروسل (اسپری روانکار) ممکن است کفایت کند. ممکن است یک گریس به راحتی با دست روی یک جعبه دنده با دسترسی آسان قابل استفاده باشد. با این حال ، برای مکان های با دسترسی سخت ، یک دستگاه توزیع کننده اتوماتیک که فقط نیاز به پر کردن مجدد هر شش ماه دارد ، می تواند گزینه بسیار خوبی باشد. برای زنجیرهایی که نیاز به روانکاری منظم دارند ، ممکن است یک دستگاه پخش کننده مداوم بهترین انتخاب باشد. اگر در حال خرید روان کننده از یک فروشنده معتبر هستید ، با یکی از متخصصان آنها مشورت کنید تا مشخص کنید کدام روش بیشترین منفعت را خواهد داشت.

 

5- طول عمر

 

روان کننده ها طول عمر بهینه دارند و پس از پایان یافتن ، آنها باید جایگزین شوند. عدم انجام این کار می تواند منجر به خرابی ، تماس با فلز بر روی فلز ، یاطاقان تخریب شده و سایر مواردی شود که منجر به خرابی و هزینه های بالاتر می شود. مشکل این است که همیشه این واقعه کاملاً آشکار نیست.

یکی از راه های مهم برای فهمیدن طول عمر روغن ، مشاهده دمای کارکرد تجهیزات شماست. گرمای اضافی روان کننده ها را از بین می برد. هر افزایش درجه حرارت 10 درجه سانتیگراد (18 درجه فارنهایت) بالاتر از 65 درجه سانتیگراد (150 درجه فارنهایت) طول عمر روانکار را به نصف کاهش می دهد. این به این معنی است که روان کننده ای است که به طور معمول یک ماه در دمای 150 درجه فارنهایت کار می کند ، فقط دو هفته در دمای 168 درجه فارنهایت دوام می آورد. یک هفته در دمای 186 درجه فارنهایت ، و فقط سه یا چهار روز در 204 درجه فارنهایت دوام می آورد و سپس نیاز به تعویض دارد. در این شرایط ، روانکار کار خود را متوقف می کند ، در واقع حتی اگر مقدار روان کننده زیاد باشد ، محافظت کم و یا هیچ گونه محافظتی را ارائه نمی دهد.

ردیابی گرما به بهترین نحو با ابزارهای کالیبراسیون دیجیتال انجام می شود ، که می تواند تصویربرداری حرارتی و همچنین تحلیل لرزش را ارائه دهد. همچنین توصیه می شود فواصل روغن کاری خود را کنترل کنید. برخی از سیستم های دیجیتال این کار را ساده می کنند ، اما در شرکت های کوچکتر که پرونده ها هنوز به صورت دستی نگه داشته می شوند ، به راحتی از کنترل خارج می شود. اشتباه نکنید. حداقل یک نفر در کارمندان شما باید مسئولیت نظارت بر روانکاری را بر عهده داشته باشد ، از جمله این که مطمئن شوید که سوابق دقیقی در حال نگهداری است.

 

6. هزینه

 

مانند اکثر چیزهای زندگی ، آنچه را می پردازید دریافت می کنید. یک کارخانه فرآوری مواد غذایی ممکن است به استفاده از روغن معدنی در زنجیره های حمل و نقل روی آورد زیرا ارزان و بی خطر برای صنایع غذا است. با این حال ، یک روغن معدنی ساده دارای معایبی است که بر ارزان بودن آن غلبه می کنند. به عنوان مثال ، این روغن خاص ممکن است از ویژگی های ضعف خروجی برخوردار باشد ، باعث جذب آلودگی ها برای ایجاد یک خمیر ساینده یا قطره شدن آن برای ایجاد یک محیط کاری ناامن شود.

برای محاسبه هزینه واقعی یک روان کننده ، فقط به برچسب قیمت روی محصول نگاه نکنید. آن عدد را با هزینه خرابی یا جایگزینی ، از بین رفتن محصول به دلیل توقف تولید یا آلودگی ، ساعت کار کارمندان و سایر عواملی که ممکن است برای شرکت شما هزینه تراشی کند ، مقایسه کنید. اگر به تازگی 2 میلیون دلار برای یک خط تولید جدید هزینه کرده اید ، در پرداخت چند صد دلار در ماه برای روان کننده ای با کیفیت بالا اگر به این معنی باشد که دستگاه بهترعمل می کند و طول عمر آن افزایش می یابد، نباید کوچکترین دریغی کنید.

در پایان ، در حالی که کلیه تجهیزات تولید برای ادامه کار به روان کننده ها بستگی دارد ، به یاد داشته باشید که همه روانکارها برابر نیستند. خرید یک روانکار ارزان قیمت بدون در نظر گرفتن عوامل ذکر شده در بالا ، می تواند یک اشتباه جدی باشد. خرابی ها گران هستند و می توانند منجر به هزینه های بیشتر شوند. بیزنس های هوشمند به همان اندازه که در مورد انواع تجهیزات خریداری شده می اندیشند ، در فکر روغن کاری آنها هستند.

 

در صورت بروز هر گونه مشکل و یا نیاز به مشاوره تخصصی در زمینه روانکاری، با کارشناسان خبره شرکت روغنکار تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره مند گردید.

نظر خود را بیان کنید