گریس سیم بکسل | گریس وایر روپ - بازرگانی روغن کار

نویسنده مدیر 2022/02/26 15:33:36 0 نظر

گریس سیم بکسل یا گریس وایر روپ که برای حداکثرسازی روانکاری و محافظت در برابر تخریب و خوردگی داخل سیم بکسل طراحی شده است، به خوبی نفوذ می کند و طناب های فولادی را بین رشته ها روانکاری می کند تا اصطکاک مخرب را کاهش دهد. به شدت توصیه می شود که از گریس سیم بکسل تحت فشار برای استفاده کامل از خواص تیکسوتروپیک گریس به منظور به حداکثر رساندن توانایی نفوذ محصول استفاده کنید. این گریس پس از تماس بر روی آب براق نمی ماند.

 

سیم بکسل بخش مهمی از بسیاری از ماشین آلات و سازه ها را تشکیل می دهد و از رشته های سیم پیوسته ای تشکیل شده است که در اطراف هسته مرکزی پیچیده شده اند. انواع وایر روپ برای کاربردهای مختلف طراحی شده است. بیشتر آنها مفتول های فولادی هستند که به صورت رشته هایی به هم پیچیده شده اند. هسته می تواند از فولاد، طناب یا حتی پلاستیک باشد. سیم بکسل ها با پارامترهای مختلفی از جمله اندازه، عیار فولاد استفاده شده، از پیش ساخته بودن یا نبودن، تعداد رشته ها و تعداد سیم ها در هر رشته شناسایی می شوند.

 

روانکاری سیم بکسل

 

روانکاری سیم بکسل ها صرف نظر از ساختار و ترکیب، فرآیند دشواری است. روغن کاری سیم هایی با هسته های الیافی نسبت به سیم هایی که منحصراً از مواد فولادی ساخته شده اند، آسان تر است. به همین دلیل، مهم است که هنگام انتخاب گریس سیم بکسل برای یک دستگاه، موضوع روانکاری مجدد را به دقت در نظر بگیرید. 

 

روانکاری سیم بکسل دو کارکرد اصلی دارد:

1. برای کاهش اصطکاک با حرکت تک سیم ها روی یکدیگر.

2. برای ایجاد حفاظت در برابر خوردگی و روانکاری در هسته و سیم های داخلی و در سطوح خارجی.

 

گریس های سیم بکسل دو نوع نافذ و روکش دار هستند. روان کننده های نافذ حاوی یک حلال نفتی هستند که روان کننده را به داخل هسته سیم طناب می برد و سپس تبخیر می شود و یک لایه روان کننده سنگین برای محافظت و روانکاری هر رشته باقی می گذارد (شکل اول). روان کننده های روکش دار اندکی نفوذ می کنند، بیرون کابل را از رطوبت می بندند و سایش و خوردگی ناشی از تماس با بدنه های خارجی را کاهش می دهند. (شکل دوم)

گریس سیم بکسل نافذ

گریس سیم بکسل روکش دار

 

هر دو نوع گریس وایر روپ استفاده می شوند اما از آنجایی که اکثر سیم بکسل ها از داخل خراب می شوند، مهم است که مطمئن شوید هسته مرکزی روان کننده کافی دریافت می کند. یک رویکرد ترکیبی آن است که در آن از یک روان کننده نافذ برای اشباع هسته استفاده و سپس از یک پوشش برای آب بندی و محافظت از سطح بیرونی استفاده شود. گریس های سیم بکسل می توانند مبتنی بر نفت خام، روغن های نفتی یا بر پایه روغن های گیاهی باشند.

 

ترکیبات نفت خام با افزودنی های مناسب، مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی و آب ایجاد می کنند. علاوه بر این، ترکیبات مبتنی بر نفت خام نیمه شفاف هستند و به تکنسین اجازه می دهند تا بازرسی خوبی را انجام دهد. روان کننده های نفتی می توانند در دماهای بالاتر چکه کنند اما قوام خود را در شرایط دمای سرد به خوبی حفظ می کنند.

 

برای روانکاری سیم بکسل از انواع گریس ها استفاده می شود. اینها انواع پوشش هایی هستند که تا حدی نفوذ می کنند اما معمولاً هسته طناب را اشباع نمی کنند. غلیظ کننده های رایج گریس عبارتند از صابون های سدیم، لیتیوم، کمپلکس لیتیوم و کمپلکس آلومینیوم. گریس های مورد استفاده برای این کاربرد عموما دارای قوام نیمه سیال نرم هستند. آنها در صورت استفاده از روان کننده های فشار، پوشش می دهند و به نفوذ جزئی می رسند.

 

روغن‌های نفتی و گیاهی به بهترین وجه نفوذ می‌کنند و استفاده از آنها راحت‌تر است زیرا افزودنی های مناسب این نوع نافذ به آنها مقاومت مناسبی در برابر سایش و خوردگی می‌دهد. خاصیت سیال این نوع روانکارها به برای حذف آلاینده های خارجی ساینده کمک می کند.

 

عموما سیم بکسل ها در طول فرآیند تولید روانکاری می شوند. اگر طناب دارای یک مرکز فیبر باشد، فیبر با روغن معدنی یا روان کننده نوع نفت خام روانکاری می شود. هسته روان کننده را جذب می کند و به عنوان یک مخزن برای روانکاری طولانی مدت در حین کار عمل می کند. اگر طناب دارای هسته فولادی باشد، روان کننده (هم نوع روغن و هم از نوع گریس) در جریانی درست جلوتر از قالب پمپ می شود که سیم ها را به یک رشته می پیچد. این امر امکان پوشش کامل تمام سیم ها را فراهم می کند.

 

پس از شروع به کار سیم بکسل، به دلیل از بین رفتن روان کننده اصلی در اثر فشار، خم شدن و کشیده شدن کابل، نیاز به روانکاری مجدد دارد. کابل های فیبر هسته ای به مرور زمان به دلیل گرمای ناشی از تبخیر خشک می شوند و اغلب رطوبت را جذب می کنند. روانکاری مجدد برای به حداقل رساندن خوردگی، محافظت و حفظ هسته طناب و سیم ها و در نتیجه افزایش طول عمر طناب ضروری است.

اگر سیم بکسل کثیف است یا لایه‌هایی از روان‌کننده سخت شده یا سایر آلاینده‌ها انباشته شده است، باید قبل از گریس کاری مجدد با برس سیمی و حلال نفتی، هوای فشرده یا بخارشویی تمیز شود. سپس سیم بکسل باید بلافاصله خشک و روانکاری شود تا از زنگ زدگی جلوگیری شود. روان کننده ها بهتر است در یک درام یا شیار استفاده شوند که در آن رشته های سیم به دلیل خم شدن کمی از هم جدا شوند و حداکثر نفوذ به هسته را تسهیل کنند. 

 

ویژگی های گریس بکسل

 

چرخه عمر وایر روپ و عملکرد آن تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله نوع عملکرد، مراقبت و محیط است. سیم بکسل ها ممکن است در اثر فرسودگی شیارها، سیم پیچی و اتصال نامناسب، و همچنین ذخیره سازی نامناسب آسیب ببینند. بار با فشار زیاد، بار ضربه ای، بارهای سنگین تکان دهنده یا کشش سریع و با شدت سیم سرعت سایش را تسریع می کند.

خوردگی می تواند باعث کوتاه شدن عمر سیم بکسل به دلیل از بین رفتن فلز، حفره دار شدن و افزایش تنش ناشی از حفره شود. اگر قرار است ماشینی برای مدت طولانی خاموش شود، سیم ها باید جدا شوند، تمیز شوند، روانکاری شوند و به درستی ذخیره شوند. در سرویس، خوردگی و اکسیداسیون توسط بخارات، اسیدها، نمک نمک، گوگرد، گازها، هوای نمک، رطوبت ایجاد می شود و با افزایش دما تسریع می شود.

 

سایش در داخل و خارج طناب های سیم رخ می دهد. رشته‌های منفرد داخل سیم حرکت می‌کنند و در طول کار عادی به یکدیگر ساییده می‌شوند و سایش داخلی دو بدنه ایجاد می‌کنند. بیرون کابل کثیفی و آلاینده ها را از شیارها و درام ها جمع می کند. تمام اینها باعث سایش ساینده سه بدنه می شوند. سایش ساینده معمولاً قطر سیم بکسل ها را کاهش می دهند و می تواند منجر به شکست هسته و شکستن سیم داخلی شود.

 

شرکت بازرگانی روغن کار، مرکز فروش انواع روغن و گریس صنعتی، آمادگی خود را جهت مشاوره رایگان و ارائه قیمت و فروش گریس بکسل را در سطح محدود و وسیع اعلام می دارد.

نظر خود را بیان کنید