فرآیند تولید روغن پایه صنعتی

نویسنده مدیر 2022/03/31 09:30:22 0 نظر

تقریباً 95 درصد از سهم بازار روان کننده را روغن های پایه معمولی (بر پایه معدنی) تشکیل می دهند. بیشتر مردم می‌دانند که این روغن‌های معدنی از نفت خام به دست می‌آیند اما واقعاً چقدر در مورد فرآیند پالایش و تولید روغن پایه می‌دانید؟ نفتی که از یک چاه به شکل نفت خام جریان می‌یابد، انواع و اقسام مختلفی دارد؛ از روغن‌های رنگ روشن که عمدتاً دارای زنجیره‌های مولکولی هیدروکربنی کوچک هستند تا زنجیره‌های هیدروکربنی بزرگ سیاه و تقریباً جامد آسفالت مانند. همراه بازرگانی روغن کار باشید

 

تولید روغن پایه چه فرآیندی را دنبال می کند ؟

تولید روغن پایه

نفت خام مخلوط‌های بسیار پیچیده‌ای هستند که حاوی مجموعه‌ای از ترکیبات مختلف از هیدروژن و کربن هستند. این ترکیبات (معروف به هیدروکربن) می توانند از نظر اندازه از متان (حاوی یک اتم کربن و چهار اتم هیدروژن) تا ساختارهای عظیم با 60 اتم کربن یا بیشتر متغیر باشند. از این توزیع اندازه مولکولی می توان به نفع صنعت استفاده کرد. بیشتر روغن های پایه از نفت خام تولید می شوند. برای بدست آوردن روغن از نفت خام، نفت خام باید به پالایشگاه برود. پالایشگاه از نفت خام تعداد زیادی مولکول در اندازه ها و ساختارهای مختلف می گیرد که می تواند برای موارد مختلف استفاده شود. به عنوان مثال، بنزین، گازوئیل و نفت سفید همه از نفت خام به دست می آیند.

 

روغن پایه به مولکول های هیدروکربنی با اندازه خاص (در محدوده 26 تا 40 کربن) مربوط می شود. مولکول های نسبتاً بزرگ و سنگین که برای کار به عنوان روغن روان کننده مورد نیاز است. مولکول هایی که برای بنزین و نفت سفید استفاده می شوند کوچکتر هستند و کربن کمتری در ساختار مولکول دارند. پالایشگاه این مولکول ها را بر اساس اندازه و وزن در سیلوهای کوچک قرار می دهد و ناخالصی ها را حذف می کند و امکان استفاده از هر یک از محصولات نفت خام را فراهم می کند.

 

پس از اینکه نفت خام نمک زدایی شد و از طریق کوره ای که در آن حرارت داده و تا حدی تبخیر شد، به ستون شکاف فرستاده می شود. این ستون کمی بالاتر از فشار اتمسفر عمل می‌کند و هیدروکربن‌ها را بر اساس نقاط جوششان که مستقیماً تحت تأثیر اندازه مولکولی آن‌ها هستند، جدا می‌کند. در ستون، گرما اعمال می شود و در پایین متمرکز می شود. هیدروکربن های وارد شده به ستون تبخیر می شوند. همانطور که در ستون به سمت بالا حرکت می کنند، خنک می شوند تا زمانی که دوباره به شکل مایع متراکم شوند. نقطه ای که در آن این تراکم اتفاق می افتد دوباره تا حدی بر اساس اندازه مولکولی متفاوت است.

 

با کشیدن مایع متراکم کننده از ستون در ارتفاعات مختلف، اساساً می توانید نفت خام را بر اساس اندازه مولکولی جدا کنید. کوچکترین هیدروکربن (5 تا 10 اتم کربن) تا بالای ستون بالا می رود. آنها به محصولاتی مانند بنزین تبدیل می شوند. ترکیبات حاوی 11 تا 13 اتم کربن که درست قبل از رسیدن به بالا متراکم می شوند، به نفت سفید و سوخت جت تبدیل می شوند. 14 تا 25 اتم کربن در زنجیره مولکولی، گازوئیل بیرون کشیده می شوند. این ترکیبات با 26 تا 40 اتم کربن دغدغه اصلی یک تریبولوژیست است؛ این ترکیبات ماده ای هستند که برای ایجاد روغن پایه روان کننده استفاده می شود. در پایین ستون، سنگین ترین و بزرگترین هیدروکربن ها (40 اتم کربن به اضافه) گرفته شده و در محصولات مبتنی بر آسفالت استفاده می شود.

 

پس از فرآیند تقطیر، ترکیبات باید برای هدف مورد نظر خود تصفیه شوند. این مرحله در فرآیند به منظور کاهش تمایل روغن پایه به پیری (اکسید شدن) در سرویس و همچنین بهبود ویژگی‌های ویسکوزیته/دما انجام می‌شود. دو راه برای این کار وجود دارد. اولی شامل فرآیند جداسازی است که در آن دو محصول ساخته می شود: یک محصول روان کننده مورد نظر و محصولات جانبی نامطلوب. راه دوم که به سرعت مورد پسند این دو قرار می گیرد، فرآیند تبدیل است. این فرآیند شامل تبدیل ساختارهای مولکولی نامطلوب به ساختارهای مطلوب با استفاده از هیدروژن، گرما و فشار است.

 

تولید روغن های پایه صنعتی

فرآیند تولید روغن پایه صنعتی

روغن پایه اساس یک روان کننده صنعتی است. روان کننده صنعتی، روان کننده ای است که آماده استفاده است و ترکیبی از روغن(ها) پایه و مواد افزودنی است. به یاد داشته باشید، افزودنی های فرموله شده در روغن پایه معدنی، خواص روغن پایه را تغییر می دهند. وظیفه اصلی یک پالایشگاه جداسازی نفت خام به اجزای مفید آن و حذف اجزای مواد ناخواسته است. روغن‌های پایه یا ذخایر پایه، که گاهی اوقات به آن‌ها گفته می‌شود، از جداسازی و تمیز کردن نفت خام ایجاد می‌شوند. آنها یکی از چندین جزء مایع هستند که از نفت خام ایجاد می شوند.

 

بنزین سبک‌ترین یا کوچک‌ترین جزء هیدروکربنی است و پس از آن نفت سفید یا سوخت جت، سوخت دیزل، روغن‌های پایه، موم‌ها و آسفالت یا قیر که سنگین‌ترین و ضخیم‌ترین ماده است، قرار دارند. روغن‌های پایه از روغن‌های خام با استفاده از سری فرآیندهای زیر تهیه می‌شوند که تا حدی باید برای تمام روغن‌های خام برای پالایش و همچنین فرآیندهای پالایش مجدد اعمال شود.

نظر خود را بیان کنید